DZIEŃ MAMY I TATY DLA DZIECI 6- LETNICH I RODZICÓW (wykorzystanie Metody Pedagogiki Zabawy)
PRZYGOTOWANIE : - przygotowanie sali: sala udekorowana pracami dzieci, krzesełka ustawione w kręgu, przygotowany poczęstunek: herbata, kawa, ciastka, - pomoce: gazety, skakanki, „hula – hop”, arkusz szarego papieru i wycięte z kolorowego papieru kwiatki – do informacji zwrotnej, - dzieci odświętnie ubrane, witają przychodzących rodziców, siadają na krzesełkach.
PRZEBIEG : 1. Powitanie przybyłych gości, przedstawienie celu spotkania, zaproszenie do wspólnej zabawy.
2. Piosenka na powitanie „Piosenka powitalna” w: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”, s. 35 – rodzice i dzieci śpiewają piosenkę, ruchem ilustrują treść.
3. Piosenka na zapoznanie „Proszę, podaj swoje dłonie” w: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”, s. 35 – dzieci i rodzice śpiewają piosenkę, kolejno wypowiadają swoje imiona.
4. Zabawa „Czarowanie” przy muzyce (nagranie - „Tzadik Katamar” w „Tänze für Senioren”, opis w „ABC współpracy z rodzicami w przedszkolu”, s. 15).
5. Wiersz dla mamy – „Dzień dobry” W. Chotomska, rodzice siadają na krzesełkach, dzieci stoją przed mamami (każde przed swoją mamą) i recytują wiersz.
6. Piosenka dla mamy „Mama – przyjaciółka” w: „Moje 6 lat – scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych”, s. 103 – dzieci śpiewają, mamy klaszczą w dłonie w określonych taktach piosenki.
7. Wiersz dla taty – „Do czego służy tatuś?” W. Faber (fragment) – dzieci recytują wiersz stojąc przed tatą (każdy przed swoim).
8. Piosenka dla taty „Tato, już lato” w: „Moje 6 lat – scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych”, s. 109 – dzieci śpiewają, tatusiowie ilustrują ruchem treść piosenki.
9. Taniec „Tarantella” w: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”, s. 33 – dzieci tańczą taniec z mamą.
10. Taniec „Grozik” w: „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” – dzieci tańczą taniec z tatą.
11. Konkursy: - który tato potrafi najdłużej skakać przez skakankę, - która mama potrafi najdłużej kręcić „hula – hop”, - która para (dziecko i rodzic) potrafi najdłużej tańczyć w butach z gazety. Nagrodami są cukierki, które dostają rodzice i dzieci.
12. Wręczanie laurek wcześniej przygotowanych przez dzieci, składanie życzeń mamie i tacie.
13. Poczęstunek – rodzice pomagają w ustawieniu stolików tak, aby tworzyły jeden duży stół, dzieci nakrywają i dekorują stół kwiatami, częstują się ciastkami, herbatą, (kawą – rodzice).
14. Piosenka na pożegnanie „Bujany walczyk” w: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”, s. 35 – dzieci i rodzice śpiewają piosenkę, ruchem ilustrują treść.
15. Informacja zwrotna „Kwiatki” – dzieci i rodzice przyklejają kolorowe kwiatki w narysowanym na szarym papierze wazonie, odpowiedni kolor oznacz stopień zadowolenia: czerwony – bardzo mi się podobało, różowy – tak sobie, biały – nie podobało mi się.
„Dzień dobry” – W. Chotomska
Mamo, mamo dobra wróżko, coś powiemy ci na uszko: - Wróżysz nam dobre dni, umiesz w uśmiech zmienić łzy, ciepłe sny niesiesz nam do poduszki, w oczach masz ciepły blask i od burz chronisz nas. Nawet w bajkach nikt nie znajdzie lepszej wróżki.
„Do czego służy tatuś?” – W. Faber (fragment)
Do czego służy tatuś? Na przykład do prania, kiedy za dużo pracy miewa w domu mama. Do trzepania dywanów, jazdy odkurzaczem, do chodzenia z córeczką na lody na spacer. Do wbijania haczyków w twardy beton ściany, Wtedy, gdy nową szafkę lub obraz wieszamy. A kiedy się gazetą, jak tarczą zasłania przynoszę kolorową książkę do czytania. I razem wędrujemy do ostatniej strony... Do tego służy tatuś dobrze oswojony!
LITERATURA : – Domań Leszek: „ABC współpracy z rodzicami w przedszkolu”, PSPiA KLANZA, Lublin 2002, – Gęca Leszek: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”(z płytą CD), PSPiA KLANZA, Lublin 2002, – Smoczyńska-Nachtman Urszula: „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”(z kasetą magnetofonową), WSiP, Warszawa 1996, – Wójcik Teresa, Cyrański Czesław: „Moje 6 lat – scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych”(z płytą CD), MAC, Kielce 2004.
OPRACOWAŁA : Anastazja Wójcicka
|